Søndag den 15. April. Sol, klart og få skyer. 0-6 gr. 3-12 m/s v-nv. 50 sm. 4-7,8 knob.
Skyfri himmel over skylightet og rim i skyggerne. 135 kr i havnepenge. Kaffe, røræg og hjemmebagt græskarrugbrød. Kl 09:30 snoede vi os ud af den havnen med de mange moler og bassiner og satte sejl. Vestlig let vind flyttede os mod nordvest i adstadigt tempo. Vi fik rig lejlighed til at iagttage de smukke havfugl, teisten, der dykkede ganske tæt på båden. De yngler på Hirsholmene, så de har lang vej hjem. Ud for Øster Hurup øgede vinden og gik i vnv og vi skød let 7 knob ca 35 gr til vinden. Ved Hals Barre indsejlingsfyr tog vi sejlene ned og gik de sidste 17 sm til Aalborg for motor med 2200 omdr og 6,5-7,1 knob med frisk vind lige i snuden.
Overfor Vendsysselværket lå kæmpekranen Samson fortøjet, hvor den sandsynligvis venter på senere at skulle løfte Jernbanebroens klapfag væk, når det bliver frigjort i den kommende uge. Links om Jernbanebroen:
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=14080 http://da.wikipedia.org/wiki/Jernbanebroen_over_Limfjorden http://www.dendanskehavnelods.dk/#BID=7
Brovagten på Limfjordsbroen lod os komme igennem uden for normal åbningstid, da han hørte vores ærinde. Han havde først spurgt “om vi var klar over, at vi ikke kunne videre” – det var vi. Derefter “om vi var klar over at der gik mindst en ugeinden jernbanebroen blev åbnet” – det var vi. Så lukkede han op. Vi lagde til i kanalhavnen mellem de nye boligkarreer på sydsiden, midt mellem broerne. Der ligger vi trygt foran en stor motorbåd. Kasper og Sidsel hentede os i Pasaten.