Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Aalborg – Virksund – slut på sommertogtet

Lørdag den 4. august 2012. Mest sol, skyer og enkelte byger. 15 – 20 C. 3-8 m/s V – SV -S. 56 sm. 5,7 Knob gsn, max 7,5 knob.

Skipper havde udtalt, at lørdag morgen sejler vi senest kl. 08:00 uanset hvem, der er oppe og i hvilken tilstand. Vi lagde dog fra bolværket allerede kl. 07:00 og sejlede direkte igennem, Jernbanebroen uden broklap, og vest på til Aalborg Sejlklubs Havn for at bunkre diesel og vand. Her blev skibshunden tillige luftet af 1. Gasten, der i mellemtiden havde meldt sig klar! Med den tidlige afgang var der en chance for at være i Virksund i rimelig tid til at Julie kunne nå at komme til Grillfest i Hald Ege.

SV for Egholm var der så meget vind, at maskinmesteren kunne slappe af, og vi gik for sejl helt frem til vindmøllerne vest for Nibe. Undervejs passerede vi en ældre lille LM-er der hed Flicka. Pudsigt, og da vi krydsede os frem mod vest kunne den lige følge med for motor. Ved Nibemøllerne havde vinden drejet fra SV til V, så herefter blev det kun til korte kryds mod vind og strøm. Vi ville misse en broåbning ved Aggersund, såfremt maskinmesteren ikke blev vækket igen.

Vi afpassede gennemsejlingen præcis til kl. 12:00, mens 1. gasten var bagerafløser og var ved at bage rugbrød. Rugbrødet blev perfekt, og det nød vi til frokost. Lige efter Løgstør Rende blev vi vidne til lidt drama på VHF-en. En motorbåd i Limfjorden havde “brand” i maskinrummet, men ud fra den oplyste position var det nødstedte skib, Elvira langt fra os, så vi kunne ikke hjælpe. Men det var en fornøjelse, at høre den vagthavende på Lyngby Radio vejlede den nødstedte. Det viste sig at være en ombygget fiskekutter på 19 tons, så der var ikke ret mange, der meldte sig til at slæbe den. ”Branden” gik heldigvis ud af sig selv. Det viste sig, at motoren var løbet varm, pga manglende kølevand. Så bliver en bådmotor så varm, at det ryger fra den, som om det er en brand. Heldig udgang, men slæbes til nærmeste havn skulle den jo. Det var et skib ved navn, Kysten, der meldte sig og klarede den utaknemmelige opgave, da ingen af de officielle kanaler trådte til – de havde travlt med at give bolden videre til andre!

Kirsten udnyttede tiden og pakkede alle vores pakkenelliker og gjorde rent overalt, mens vi sejlede. Da vi nærmede os Lovns Bredning så det kulsort ud mod syd og sydvest. Heftige byger var på vej igen. Vind var der ikke meget af. Nu ville hestene hjem i stalden, så maskinmesteren blev purret igen. Midt på Bredningen fik vi en opringning fra Brøns og Linda, som lå for svaj under Heilskov. De ville lige byde velkommen hjem efter den lange sørejse. Vi nåede lige på plads I Virksund inden det begyndte at tordne og regne.

Årets sommertogt har været helt fantastisk med utrolig mange oplevelser. Vejret har gennemgående også været med os. Det er få dage, hvor vi ikke har kunnet sejle eller hvor det regnede. For det meste havde vi sommersol, og dagene på Solskinsøen, Bornholm havde vi dansk højsommer, når den er bedst. Det har været en lang sørejse fra bunden af Limfjorden til Danmarks østligste Ø, Christiansø. Alt er gået uden nævneværdige uheld. Vi har det bedre nu, end da vi tog af sted.

I alt har vi sejlet ca. 700 sømil = ca. 1300 km – og det er langt til søs – alt ca. 120 timers sejlads.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: