Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Assens og Bågø

Lørdag den 24. september Solrigt med enkelte skyer, 2-4 m/s fra SV

Købmanden i Skærbæk skulle åbne for Kirstens ”livsvigtige” indkøb inden vi kunne komme videre og der blev købt rødfiskefilet hos fiskehandleren netop, da han åbnede kl. 09:00. Stille morgenmad blev indtaget med skippers berømte røræg og hjemmebagt græskarrugbrød. Kl. 10:00 kunne vi kaste los og sætte sejl, men måtte supplere med Volvo Pentaen, indtil vi var fri af land og kunne sejle et langt stykke for sejl mod Assens med meget hustruvenlig krængning. Kirsten havde spottet et museum om en sølvsmed og samler i Assens, som vi ville se, før vi tog til Bågø. Kl 13:00 lagde vi os ind i værftshavnen for at være tæt på centrum, selv om lystbåde var uønskede – civil ulydighed igen. Vejret var lunt og kun en let brise strøg ind over havnen, så vi kunne spise frikost i cockpit – varmrøget laks fra Brittas Fisk i Skærbæk.

Ernst Samling var en meget speciel oplevelse, som man kun møder i provinsen – positivt ment. 2 modne frivillige(?) kvinder tog imod og vi var 4 gæster, der skulle vises rundt. Guiden var fra Malmø, men havde boet 30 år i Danmark og evnede at levendegøre detaljerne, ellers havde jeg ikke holdt mere end 10 minutter. Kirsten fortæller: ”Jeg har i flere år gerne villet se Ernest’s samlinger og endelig var chancen der – en af de allersidste dage, der er åbent i år. En stor oplevelse at se de imponerende mængder af kunsthåndværksgenstande, som er samlet af én mand med en stor passion – og rigtig mange penge. Thomas var ualmindelig flink og tålmodig og stillede interesserede spørgsmål til den søde guide. Vi andre prøvede at lege ”Kloge Åge” og brillere med vores viden om porcelæn og andet fint. Besøget var en rigtig god og speciel oplevelse, der varmt kan anbefales, hvis man interesserer sig for antikviteter”.

Ved 4-tiden kunne vi lægge fra kaj med kurs mod Bågø, 4,5 sm borte. Vinden var øget lidt og vi kunne sætte sejl og nå Bågø på en lille time. Der var mange master i havnen, men masser af plads, så vi fandt en god pæleplads med stævnen mod vinden. I den mellemliggende uge havde der åbenbart været sandflugt i Skærbæk, for noget af sandstranden var havnet på dækket. Det var tid at få spulet og städet, så vi med god samvittighed kunne gå tur til fyret på sydøstspidsen. Fyret praler ikke af sin højde, men er et muret firkantet fyr med kalkede facader og en traditionelt lanterne øverst. Det er heldigvis stadig i brug. Rødfisken blev tilberedt på en seng af løgringe og iceburgsalat med fisken dækket af fiskekrydderi, æbletern og rød peberfrugt og mælk som dampmedie. Hertil aspargeskartofler med saltskal og Kjærgaarden. Mums. Solnedgangen var ubeskrivelig romantisk og opløftende.

Det at sejle og opleve vejret fra alle dets spændende sider, er specielt. Nogle gange belønnes man med scenerier, som man kun drømmer om:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox