Torsdag den 4-8-16. Solskin og byger, 7-10 m/s (op til 13,5 m/s i vindstød) SSV. 57 sm.
Ud fra vejrudsigten i går aftes havde skipper besluttet at sejle Flicka III hjem til Kaløvig torsdag, da det var den eneste resterende dag i ferien med en hæderlig vindretning. Der ville godt nok være rigelig af den, men det gør knap så meget, når man kan sejle en foran for tværs (vinden kommer ind skråt forfra uden at det er rent kryds).
Da vinden ville øge i løbet af dagen, var det med at komme tidligt afsted. Kirsten havde pakket sine fornødenheder og afmønstrede for at tage toget hjem: Hundested-Hillerød-København-Aarhus. Der var mærkelig nok ingen busforbindelse fra Rørvig til Odden! I strålende solskin kl 07:10 blev sejlene sat lige uden for havnen. Storsejlet blev sat med 1. reb, idet Flicka III sejler meget bedre med denne sejlføring på foran for tværs i rigelig vind. Det viste sig at være en klog beslutning.
Allerede nord for Sjællands Odde øgede vinden med vindstød op til 13 m/s, som følge af byger. Det gik fint og det betød bare, at hun gik en rigtig god fart 7 – 7,5 knob, så jeg passerede Sjællands Rev allerede kl. 10:00. Det er nogle meget mærkelige søer der er ved revet. Ind gennem Snekkeløbet havde jeg medstrøm og meget store bølger lige imod. Undervejs mødte jeg forbavsende mange andre sejlere. Her ved Revet var det en tysk Bavaria, der var kommet indefra Havnebyen og var på vej hjem, så han ville få nogle heftige kryds ned gennem Storebælt.
Da jeg kom fri af Sjællands Rev blev det de mere kendte Kattegat bølger, der er store og bløde. Det var som at sejle op og ned af bakke og kun få gange bankede jeg pæle. Eneste landkending var Røsnæs mod syd, men snart kom Hjelm til syne mod NV. Mørkegrå skyer kom drivende fra SV, men jeg var heldig at de enten gik foran eller bag mig. Det eneste jeg mærkede til dem var de meget kraftige vindstød, der er i kanten, kaldet bygevind – eller på svensk ”byvind”. Så en stor del af tiden sejlede jeg i blændende solskin.
Kl. 12:00 var madpakken fundet frem og en kold Classic stod klar i ølholderen. Frokosten blev indtaget med Hjelm tværs. (vinkelret ud for). Sletterhage var nu i syne og vindmøllerne ved færgelejet syd for Ebeltoft stod solbeskinnede og drejede lystigt.
Da jeg nærmede mig Sletterhage kunne jeg desværre ikke slippe for en byge og kraftig bygevind. Jeg havde lagt kursen i god afstand fra Fyret, så jeg havde manøvreplads, hvis det skulle blive for vildt. Da jeg nåede Sletterhage fyr kl 14:00 var det klaret op og solen skinnede igen. Aarhus var synlig og havnekraner og Isbjerget var badet i solskin. Jeg kunne nu falde af op mod Skødshoved og øgede farten til 8 knob. Jeg kunne nu estimere et ankomsts tidspunkt til landkrabberne. Skødshoved ETA 15:15, Hagen ETA 15:30 og Havnen ETA 15:40. På det sidste ben op mod havnen rebede jeg storsejlet ud, så vi ikke skal bøvle med det på onsdag til aftenkapsejladsen. Det sidste ben var en lænser, så forsejlet gjorde ikke meget gavn. Ud for Hagen vinkede jeg til Landkrabberne og i havnen stod Kirsten og tog imod, og det var dejligt.
Vi fik tømt sejlbåden og kom hjem til et skønt sommerhus på Hagen, hvor Sidsel og Kasper tog imod. Der var læ i gårdhaven og turen blev afsluttet i terrasseloungen med solskin, hvidvin og chips. Sidsel og Kasper stod for madlavningen som var gør det selv miniburgere. De blev indtaget i læ på vestterrassen og med ild i Fornoen. Skipper havde styret det meste af sejlturen, så han var godt brugt, så han tørnede tidligt ind.
PS: Skipper var hjemme kun 1 ¾ time efter Førstegasten selv om hun havde taget toget. 57 sømil på godt 8 timer. Det er et gennemsnit på 7 knob.