Søndag den 26. juli 2015, 72 sømil, Sol og drivende skyer, 15 – 18 grader, 10-19 m/s V
Det var egentlig meningen, at Skipper ville have givet sig god tid til hjemsejladsen. Jeg skulle have haft god en sejlads for sejl og besøgt hyggelige steder og havne på vej hjem til Kaløvig, men vejrudsigten for den sidste uge i ferien var så ringe, at det kunne knibe med at få øje på fornøjelsen. Så det var med at komme i hjemhavn, inden det kolde grå rejsebureauvenlige sommervejr for alvor satte ind, og tilskyndede til indendørs aktiviteter.
For søndag den 26. juli var både TV2 vejret og DMI var for en gangs skyld enige. Det ville blive hård vind til kuling fra vest og med solskin oven på nattens regn og rusk. Det kom også til holde stik senere, men da jeg kastede los kl 07:00, var det stadig skyet og vinden var hård. Ud for mundingen til Haderslev Fjord satte jeg sejl, med 1. reb i storsejlet. Det så ud til at blive effektiv sejlads op langs Jyllands Østkyst. Vindretningen var stadig VNV, så det var en meget effektiv vind, der hurtigt bragte båden op vest om Barsø. Det klarede op og snart kunne man skimte pylonerne på Lillebæltsbroen.
Ved den grønne kost ved indsejlingen til den snævre del af Lillebælt ud for Fænø, kogte vandet på nordsiden af grunden pga kraftig sydgående strøm, så da Flicka kom ind i strømmen mistede den straks, sin effektive fart. Selv om den gik 7 knob gennem vandet, var farten pludselig kun 4 knob ”over grunden”, altså 3 knobs modstrøm! Videre op gennem det smukke bælt i kraftig modstrøm for bidevind.
Ud for Fænø så jeg, til min store glæde, en stor havørn komme flyvende lige ind foran stævnen. Jeg havde nok at gøre med at styre, så jeg nåede desværre ikke at fotodokumentere. Nu er det jo ingen overdrivelse, at jeg ikke er den store ornitolog. Men vi havde jo set, en havørn, bekræftet ved fuglereservatet ved Massholm, så når jeg ser en ørn, der har 2,5 m vingefang, tydelige svingfjer, og en meget hvid hale, bingo.
Nord for Fænø var der ingen strøm, og båden kom lidt bedre fremad. Vinden var øget, og det var klart solskin med flotte hvide tænder på det blå bælt. Ved den Gamle Lillebæltsbro, var der modstrøm i hele bæltets bredde. Heldigvis var vinden ind agter, men det gav alligevel kun en effektiv fart over grunden på 3-4 knob, selv om båden gik 8 knob gennem vandet. Næsten for spændende. Mellem de to broer fandt jeg ind i idvandet (strøm nær land, der løber den modsatte vej af hovedstrømmen) ved den vestre bred, som bragte båden sikkert frem til den Nye Lillebæltsbro. Der var der så kraftig modstrøm, at jeg for en sikkerheds skyld startede maskinen, indtil jeg var fri af bropillen.
I strømskellet mellem idvandet og hovedstrømmen lå en fiskejolle med 4 ungersvende, omgivet af kredsende måger. Vandet blev oppisket af ca. 50 marsvin, der sikkert mæskede sig i fiskene i det rolige fødeholdige vand mellem de 2 modsatrettede strømme. Det fik jeg fotograferet, men det er svært at nå at skyde, inden marsvinet er dykket ned igen.
Nord for Strib øgede vinden til 15 – 19 m/s, så båden skød fortsat en god fart gennem vandet. Mellem 8-12 knob, men stadig med sydgående modstrøm på 1½ knob i Tragten. Ud for Vejle Fjord var strømmen aftaget, men bølgestørrelsen var øget betragtelig. Der var hvide hajtænder på bølgerne, der rigtig havde fået fart på inde fra bunden af Vejle Fjord. Det ville nok være klogt, at gå ind i læ bugten nord for Juelsminde for at stryge storsejlet og fortsætte alene for fokken. Indtil da havde Skipper været rorgænger hele vejen, da bølger og vind var for kraftige til selvstyreren, der normalt ellers er ret god. Klokken var blevet 13:00, og da selvstyreren kunne være rorgænger for en stund, blev en tiltrængt frokost sat til livs.
Resten af turen blev sejlet blot for fokken, da vinden var rigelig, 15 – 19 m/s. Op forbi Hov og Norsminde og med den sejlføring, føltes det sløvt, når vinden tæt på kysten løjede til 10 m/s. Så var der mere fart på ved de 15 m/s, hvor båden, trods alt, skød en fart på ca. 7 knob. Ud for Norsminde kunne der sendes en sms til Førstegasten om, at hun kunne tage imod i Kaløvig, ETA 17:39. Flicka fandt næsten selv sin pæleplads kl 17:37, så det var ikke helt skævt. 72 sømil på 10½ time, det er en gennemsnitsfart, inkl modstrømsejlads i Lillebælt, på 6,7 knob. Mindste effektive fart over grunden (SOG = Speed Over Ground) 1,5 knob i Lillebælt. Maks fart 12,5 knob ud for Vejle Fjord.
Kirsten tog dette foto af Flicka III, da jeg sejlede forbi Hagen:
SLUT på sommertogt 2015, som igen har givet os mange gode oplevelser. Vi har set et nyt hjørne af vores skønne land og lidt af det spændende gamle danske land, Schleswig. Kaløvig – Endelave – Juelsminde – Aabenraa – Dyvig – Augustenborg – Sønderborg – Broager Land – Flensborg – Gråsten – Store Okseø – Glücksborg – Sønderborg – Schleswig – Massholm – Kappeln – Eckernförde – Kiel – Aarøsund – Kaløvig. I alt 450 sømil = 834 km på 22 dage. Vi har haft glimrende sommervejr, i forhold til det dårlige vejr, der har plaget Norddanmark, så vidt vi har hørt. Vi har rent faktisk haft brug for solsejlet flere gange. Vindmæssigt har der enten været for megen vind eller næsten ingen vind, så sejl-sejladsmæssigt, kunne det have været bedre. Flicka III har igen fungeret upåklageligt og været en god ramme for vores aktiviteter, og ikke mindst en meget sikker sejlbåd selv i stiv kuling.