Fredag den 16. september
Foto: Kirstens flotte foto af hækbølgen og de selvlysende grønalger, der gik i kølevandsfilteret
Vejrudsigten holdt stik og fredagens lange bilture mellem kunder i Hjørring og Grenå blev foretaget i strålende solskin og blå himmel med hvide postkortskyer. Jeg sluttede arbejdsdagen i Grenå med indvielse af det nye plejecenter Digterparken fra 14:00 til 15:00, så Kirsten og jeg havde aftalt at vi skulle mødes i Skærbæk kl. 16:30. Vejret var stadig fint, men vinden havde lagt sig, så vi gled østover for motor mod Fænøsund. Det er et af de smukkeste sund i Danmark, så Kirsten skulle se, hvordan grønne lysninger og store bøgetræer strækker sig helt ned til vandet kun afbrudt af nøgne lerklinter.
Vi satte kursen mod Bågø, som var målet for weekendens tursejlads. Vi gled mod sydsydøst med Føns på bagbord. Føns er en lang smal halvø, der adskiller Gamborg Fjord fra Lillebælt. Vi så både spættet sæl og marsvin jage efter fisk i det blanke flade vand.
Ud for herregården Sparretorn lød der en voldsom hylen fra mortorbetjeningen. Det var signal om varm motor, så den blev standset øjeblikkelig. Det var næsten vindstille og båden lå snart stille i det blanke vand, kun flyttet af den nordgående strøm. Faurby havde heldigvis fortalt mig, at man i Lillebæltsområdet i år havde døjet med at motorkøleindsugningen blev stoppet af urenheder fra vandet, så jeg kontrollerede kølevandsfileteret, men kunne ingenting se.
Vi besluttede derfor at sejle de 6,5 sm tilbage til Skærbæk for sejl, selv om den sydvestlige vind kun var 2-3 m/s. Det gik fint og vi nød den stille sejlads i solnedgangen og vandets klukken mod stævnen og Kirsten fik taget nogle fantastiske fotos, som kan ses i fotogalleriet.
Da vi kom i læ af Stenderup Hage gik vi næsten i stå, så jeg ville se, om jeg kunne få gang i motoren igen og tog derfor kølevandsfileteret helt ud og fandt ud af, at det var sat helt til i grønalger, som umiddelbart ikke havde været synlige. Efter at have rengjort filteret startede motoren fint igen og de betryggende kølevandsplut fra udstødningen var hørbare og synlige igen, så vi kunne tilbagelægge den sidste del af turen for motor uden problemer. Vi tilbragte aftenen og natten i den trygge værftshavn, hvor vi fik vores sædvanlige røde fredagsbøffer.