Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Gråsten – Store Okseø – Glücksburg

Onsdag den 15. juli 2015, 15 sømil, solskin og aftenbyger, 18 – 21 grader, 6 – 10 m/s V-NV.

Som nogen måske har erfaret, har Skipper svært ved at sidde stille, så medens den øvrige besætning sov morgenskønhedssøvn, gik jeg i gang med at polere alle rustfri beslag på båden med Autosol. Jeg skal hilse at sige, at der er mange beslag, men de blev flotte og skinnende, og det var umagen værd.

Solen viste sig fra sin flinke sommerside og skinnede lige ind i Cockpit, så morgenmaden blev indtaget i den rigtige stemning og i læ for vestenbrisen. Der var heldigvis også blødkogte æg og juice, for proviantmagasinerne var blevet fyldt op i går. Der blev hygget igennem og drukket kaffe og the i lange baner. En forgæves gåtur til Gråsten Slot blev det også til, for kongefamilien holdt åbenbart sommerferie på slottet med egen hoppeborg (Kong Henrik skal jo også have sin egen borg?) og det hele, så vi kom ikke i nærheden af hverken slot eller park. Helt forgæves var gåturen nu ikke, for vi så en af den talentfulde, “Kong Henriks” egne skulpturer, kaldet “Dronningen”, en bronzeskulptur, der var meget veludrustet og med en attraktiv popo.

I stedet sejlede vi os en sightseeingtur ind i Nybøl Nor, hvor der ligger 7 teglværker lige ned til fjorden, hvor de tidligere udskibede de færdige mursten. De fleste af teglværkerne er stadig aktive inklusive, det efter hånden berømte og innovative, Petersen Tegl, der bl.a. har leveret de flotte 60 cm lange mursten til skuespilhuset i København. Her er Danmark-natursmukt med kuperede marker og Broager Kirkes tvillingetårne i baggrunden. Det er nok ikke tilfældigt, at der ved Gråsten og Egernsund ligger der ikke mindre end 5 lystbådehavne.

Vi havde afpasset sejlturen med klapbroens åbningstid kl 13:00, og vi kunne sejle direkte videre ned gennem Flensborg Fjord, blot for fokken. Vi gik ind mellem de danske øer, Lille Okseø og den Store Okseø, hvor vi kunne lægge til ved en meget primitiv bro. Efter en velfortjent frokost med bl.a. Fåborg dåseleverpostej og nye kartofler, gik vi en tur hele vejen rundt om øen på stranden. På øen ligger der et meget spooky bådeværft og ”Øens Kro”, som vi nu ikke frekventerede. Men der var meget idyllisk natur med mange strandfugle og et pittoresk sceneri. Endnu en dansk ø kunne hænges på trofævæggen.

Da øjne og munde var mætte, sejlede vi østpå til Glücksburg Lystbådehavn, der ejes af Flensburg Segelklub. Her fandt vi en god pæleplads tæt på den store bøgeskov, der ”plejes” som vild natur. Bøgeskoven huser også et udendørs kirkerum, hvor trækronerne danner hvælvingerne, korset er lavet af 2 bøgestammer, bænke er lavet som plankebænke og alteret er en stor trækævle. Så enkelt kan det gøres – mere behøver gud ikke.

Grillen blev aktiveret inden store regndråber stemningsfuldt trommede på cokcpit-teltdugen. En halv lakseside blev grillet. Den faldt i hønsenes smag og blev spist om læ mens sommerregnen fortsatte sin stille prikken på skylight og ruf. Jeg beklager inderligt, at jeg ikke kan berette om mere dramatiske hændelser, men det er sådan det er, at være på sommertogt med Flicka III, førstegast og matrosiner.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox