Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Flensborg – Gråsten

Tirsdag den 14. juli 2015, 11 sømil, Solskin, 18 – 21 grader, 3 – 8 m/s NV.

Der skete noget historisk, skipper sov længe, til kl 07:30. Resten af besætningen udnyttede ledelsens sløseri. Til gengæld stod vi op til rigtig sommersolskin og en svag brise, som dannede den rette baggrund for vores morgenbord i cockpit. Til vores store glæde ringede Sidsel og fortalte, at hun trængte til søluft, da hendes allergi drillede. Kasper blev dirigeret til Flensborg i moderens C1-er.

Vi benyttede ventetiden til at spadsere langs havnefronten ved Museumshavnen, hvor klassiske yachts, træskibe, dampskibe og skonnerter lå med stævnen mod kaj. Alle skibe var i brug med glade og stolte ejere, og gode plancher fortalte om de enkelte skibe og både. I forbindelse med museumshavnen var der også et museumsværft og et maritimt museum. Værftet var lokaliseret som et charmerende, virksomt stræde med skure, bådhaller, værksteder og en café. Det dur, så mens Kirsten gik på museum, blev den øvrige besætning parkeret på caféen, hvilket var klogt. Julie fik endog en smart taske lavet af genbrugt sejldug fra museumsbutikken alligevel.

Herefter osede vi os igennem Flensborgs imponerende gågade. Den er ret lang og består af bade smalle og brede dele, torve og pladser. Frygtelig mange steder var der udendørs servering, hvilket ikke forringede appetitten, og på et tidspunkt måtte vi overgive os til bruscetta og bier von fass. Forbavsende få indkøb blev eksekveret, og vi slentrede tilbage til Flicka III, så vi kunne tage behørigt imod Sidsel og chaufføren.

Vi gjorde klar til lidt sen frokost for gæsterne, der langt om længe fandt os trods forskellige forsøg fra Skippers side, på at gøre det lettere. Sidsel havde ingen ambitioner om at se hele Flensborg, så Julie nøjedes med at introducere hende for det Maritime Museums butik, hvor hun også fik sig en skippersponseret sejlertaske.

Så kunne vi ikke hive mere ud af Flensborg, hvor mødte flere danskere end tyskere. Vi blev enige om at sejle de kun 11 sømil nordøst på til Gråsten, hvor vi kunne få provianteret og ligge og nyde den charmerende lille bugt bag Egernsund. Vinden var øget, så vi strøg afsted for fulde sejl på en foran for tværs med 6 – 8 knob, så vi nåede klapbroen ved Egernsund kl. 18:00. Broen er åbenbart ubemandet, for den gik op, uden at vi hverken så eller hørte noget til nogen i kontroltårnet.

Vi lagde til kaj langskibs, syd for Gråsten ved Dronningekajen, der er relativ ny og checket foran nyere 4-5 etages senioregnede punkthuse med udsigt over havn og bugt. Vi lavede indkøbsliste, og døtre og skipper gik op for at proviantere i den nærliggende Fakta. Det var godt, at vi var tre til at slæbe provianten tilbage til Yachten. Tøserne tilbød beredvilligt, at stå for aftensmaden, så var de også sikre på at kunne bestemme menuen. Det blev et klassisk ferie- og sejlermåltid, hvor ingen gik sultne fra borde.

Vejrudsigten for morgendagen overgår dagens gode vejr, så der er planlagt maritim sightseeing i Nybøl Nor og ned til Store og Lille Okseø inden vi lægger til ved Glücksborg for at få lidt historisk dansk royalt vingesus.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: