Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Gudhjem – Listed

Onsdag den 25. juli 2012. Sol og skyfrit. 20 – 28 C. 2-4 m/s ø. 8 sm. 3 Knob gsn, max 4,5 knob.

Skipper besluttede sig til at prøve afprøve det durummel, som vi købte på Hven. Dejen blev smidig og sej, og mens vi påbegyndte morgenbordet, blev bollerne bagt. Vi nåede at smage dem, og de var ifølge resten af besætningen spiselige.

Således styrket cyklede vi til Melsted ad kyststien for at se Melstedgård. Det viste sig at være en meget velrestaureret firlænget bornholmsk gård, som nu fungerer som et levendegjort gårdmuseum. Det var en meget positiv oplevelse, for både ude og inde var alt af meget høj kvalitet. Selv gårdens have virkede også meget autentisk.

Efter at have parkeret Nessie på båden besøgte vi Oluf Høst Museet. Det var lige midt i middagsheden (det subtropiske klima var virkelig kommet til Bornholm). Det var alligevel en god oplevelse, hvor specielt haven og de 2 atelierhuse kom til deres ret. Vi har været der før, men vi nød besøget igen.

Da vi kom tilbage til båden, var det ulidelig varmt, da båden lå helt i læ og omkranset af ophedede granitmoler. Vi besluttede derfor at indtage vores frokost, sejlende, så vi havde glæde af fartvinden. Det var også en god beslutning. Uanset frokostplanerne satte vi sejl. Efter et lille sejlben mod Christiansø kunne vi slå et slag, og derefter have layline lige mod Listed. Det var en fornøjelse at sejle bidevind med kun 4 graders krængning og 2,5 – 4 knob med vandet klukkende forbi båden. 2½ time om 8 sømil er da afslapning ned langs Bornholms østkyst.

Listed havn ligger kun 2 km nord for Svaneke, men vi havde lyst til at besøge det hyggelige fiskerleje. Der var en del både i havnen, men den flinke havnefoged, Ib, stod på formolen og tog imod og kunne anvise en rigtig god plads uden på en 36 ’ Jeaneau fra Fyn. Vi lagde os med stævnen mod vest, og vi kunne på denne måde få glæde af stævnplatformen til landgang.

Da vi var oppe at betale havnepenge, 150 kr, viste det sig, at Ib var meget snakkesalig, og vi blev inviteret på smagsprøver på ”Smagen af Bornholm”, Honningsyp. Desuden fik vi hans enorme samling, af uåbnede dåseøl, at se. Dåserne dekorede alle væggene på havnekontoret. Snart var vi i snak, og han viste os desuden det maritimt indrettede møderum samt hans eget maritime museum, som var på 1. salen over ”Guldsmeden”. Det hele var indrettet i det gamle isværk. Tæske hyggeligt. Vi blev desuden inviteret til motormusik mellem halv otte og otte, hvor han ville få liv i sine gamle fiskebådsmotorer, som han går og pusler om.

Det var stadig pottevarm sommer, så vi gik ud og badede i Østersøens klare 19 grader ”varme” vand. Vi badede fra klipperne, og jeg snorklede og så meget smukke klipper med forskellig tang, men kun enkelt lille fisk. Listed ”by” er meget hyggelig, og den har f.eks. en hummer-take-away og en flot guldsmed, men ikke andre indkøbsmuligheder. Så vores aftenmenu bestod af salat med sommerkål, nye små gulerødder, forårsløg, modne tomater, basilikum, græskarkerner og ribs samt grillede peberfrugter og majs, som blev bestyrket med tzatziki.

Netop ved dette fornemme måltids afslutning kunne vi høre, de gamle motorers herlige musik på den anden side af havnen. Skipper fik ”fri”, så han kunne tilslutte sig de andre motorglade mænd, der hurtigt samlede sig omkring de aktive motorskulpturer. Der var lutter glade smil, da motormusikken spilede, og mange kom med kloge råd til havnefoged om justeringer og tekniske tips til Ib, der ellers var stolt som en pave. Tænk at granvoksne mænd kan glædes ved og nyde lyden af en gamle skibs- eller jollemotorer. Motorvideo.

Solen nærmede sig kimmingen og 1. gasten havde planlagt et solnedgangs arrangement på klipperne lige uden for havnen. Det var meget vellykket og skipper fik da også lov at fiske lidt fra klipperne. Det viste sig dog at være sild, der ringede, og de kunne kun lokkes med et specielt sildeforfang.

I mellemtiden havde Kirsten desværre testet om sit kamera var vandtæt. Det var det ikke. Selv ikke en intens anvendelse af hårtørrer gav liv til den følsomme elektronik. Det var rigtig ærgerligt, for netop med det kamera, var Kirsten blevet meget optaget af, og glad for at fotografere. Og det skal indrømmes, hun er faktisk ret god til at fotografere, hvad mange af billederne på denne hjemmeside vidner om!

Link til Motor Blues

Follow

Get every new post delivered to your Inbox