Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Grenå – Havnsø – Nekselø

Mandag 01-07-13 – skyet og sol, 14-17 grader, 4-8 m/s SV – S, 46 sm, 5 – 6,5 knob.

Ja hvor er Nekselø? – Danmarks efter sigende smukkeste ø, ligger og skutter sig inden i bunden af Sejerøbugten, 2,5 sømil fra Havnsø, som ligger lidt vest for Lammefjorden. Vi tog os god tid til morgentabernaklet i Grenå og kastede los kl 09:50 med kurs mod Havnsø, som kunne nås i et langt ben i kursen SSØ. Men vinden var svag til jævn og var lige sydlig nok. Vi forsøgte først for sejl, men den nordgående strøm på 1 – 1½ knob satte os mod nord, så den effektive fart mod målet var for ringe. Vi strøg storsejlet og supplerede med Volvo Pentaen, der spandt som en mis. Tiden blev brugt til at gøre rent om læ, skipper pudsede rustfri stål, og hunden kastede op for første gang nogensinde. Der var også megen trafik at iagttage ved rute A og rute T samt en del lystfartøjer. Desværre var det diset ude på distancen, så vi fik ikke det store sceneri at se mod Sjællands Odde, Sejrø og Sjællandskysten, som vi havde håbet på. Vi kom til gengæld tæt forbi den smukke Nekselø (Danmarks svar på Færøerne), hvor vi kunne se, at der var plads til os i den lille hyggelige havn. Vi skulle imidlertid hente Charlotte og Gert i Havnsø. De havde taget offentlige transportmidler fra Charlottenlund via Østerport via Holbæk via Hørve til Havnsø. De havde inviteret på middag på en café i byen – det viste sig imidlertid, at den lå ved en Campingplads 2,5 km fra havnen, så spadsereturen opbyggede den nødvendige appetit. Vel tilbage i havnen lagde vi snart fra land med kurs mod Nekselø, hvor vi ville overnatte. Solen kom frem bag de drivende skyer, og vi lagde til kaj i et smukt gyldent lys, der kom over frem over de kupperede bakker. Havnen er lille, charmerende og meget hyggelig. Vi var eneste gæstebåd i havnen indtil kl 21, hvor en enkelt anden lokal sejlbåd ankom. Vi samlede energi til at besøge den frede ø dagen efter, nød den smukke solnedgang og udsigten mod de storslåede bakker på Sjællandskysten.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox