Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Anholt – Aalborg

Fredag den 3. august 2012. Sol og enkelte skyer. 20 – 22 C. 3-6 m/s V – SV -S. 60 sm. 6,0 Knob gsn, max 8,0 knob.

Da vinden ville være i vest først på formiddagen for senere at dreje i SV, havde Skipper tilladt syvsoveri, hvilket blev udnyttet af gasterne. Vi kastede derfor først los kl. halv elleve med kurs mod Hals Barre Fyr, 40 sømil mod VNV.

Vi halede relativt hurtigt ind på en anden sejlbåd, på samme halse. Da vi var inden for kikertafstand, kunne vi se, at det var en Faurby 36. Det var sjovt, og så gik der endnu mere kapsejlads i det. Og efter 5-6 sømil havde vi den agter ude. De første 10 sømil havde vi glæde af Elvstrømgarderoben, men så løjede vinden, og vi gik over til at blive motorsejler, da vi ellers først ville være i Hals kl. lort.

Det er utroligt hvilke små detaljer, man kan kaste sin interesse på, når man skal sejle så langt på åbent hav uden landkending: Dér kommer en tanker sejlende, gad vide hvor stærkt den gør fart? Og dér ude ved kimmingen er et sejlskib –  hvor mon hun er på vej hen?– nå den har 2 master! Og der er 4 Tejs’er, der er fløjet helt herned fra Hirsholmene for at æde. Sikke et flot strømskel, der er der forude, se hvor meget tang og hvor mange vandmænd, der har samlet sig dér, og ups nu faldt SOG (speed over ground = farten over grunden) med 1 knob. Kaffe, frokost og kaffe bliver vigtige milepæle, som besætningen ser frem til under sådan et langt kedeligt ben . Det bliver så en stor begivenhed, når der er landkending i kimmingen ca. 10 sømil fra kysten.

Godt halvvejs til Hovedlandet havde 1. gasten behov for at få ladet batterierne op og 2. gasten faldt i en spændende bog på fordækket. Imens sysselsatte Skipper sig med alskens maritime småjobs på båden, mens selvstyreren sørgede for at holde kursen mod Limfjordens munding. Skipper tacklede en masse løse tovender, fik lavet elastiksnorssikring af flagstangen, remonterede nedhalet på spilerbommen, fik gjort fortøjningsenderne gastevenlige, osv. Herligt.

Først da vi havde haft landkending et stykke tid, skiftede mobiltelefonerne fra “Intet-net” til ussel forbindelse og specielt Julie fik SMS-et til den bekymrede kæreste i Valby. Vi andre fik set på den nyeste vejrudsigt, der ustandselig skifter, som følge af det omskiftelige lavtryksvejr. Da en hel del følger vors blog – efterlyses det, at skipper afslutter indlæggene med at fortælle om næste dags sejladsplaner, og de evt udfordringer det måtte medføre.

Efter skibsrådslagning blev vi enige om at gå helt til Aalborg, for hvad er der ved at ligge i Hals? Men da vi var ud for Hals kl. 18:00 var det himlen kulsort over Vildmosen, så vi lavede pitstop med succesfuld hundeluftning, mens det regnede ”cats and dogs” over Langerak og Aalborg. Ifølge Havnelodsen er sidste åbning af Limfjordsbroen kl 21:00, så vi fik lige pludselig travlt med at spise de 15,5 sømil til Aalborg. Vi udnyttede tiden til at forberede aftensmaden, Kirsten ordnede kartofler og salat og Skipper startede Cobbgrillen op, så den kunne være klar i Aalborg.

Kl 20:40 kaldte skipper venligt Limfjordsbroen på VHF, da han havde overhørt et andet opkald, hvoraf det fremgik, at sidste åbning ville være kl 20:50. En flabet skrankepave af en brovagt forklarede, at han havde sidste åbning kl 20:50, for han skulle have tid til at ”lukke ned”. Det var lige før skipper spurgte om navn og rang, men i stedet gassede vi op, og 20:53 var vi ved broen og smuttede med igennem.

Vi gik ind i kanalhavnen, midt mellem de to broer. Der er et både hyggeligt og roligt sted at ligge. Man ligger lige midt i Aalborg med udsigt til Nr. Sundbys Waterfront, hvor lysene spejler sig i Limfjorden. Det er i øvrigt gratis og der er strøm, men ingen vand. Her spiste vi det tiltrængte måltid og nød sceneriet og byens liv. En god overgang tilbage til dagligdagen på mandag.

 

 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: