Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Ystad – Falsterbokanalen

Mandag den 30. juli 2012. Skyet, sol og tordenbyger. 18 – 20 C. 5-25 m/s SV-SSV. 39 sm. 6,0 Knob gsn, max 8,5 knob.

Når Malerinden og Kirsten er sammen er der dømt slow life og hygning. Således også denne morgen, der overraskede os med sol stik imod vejrudsigten, der havde lovet hæftige byger. Efter det dejligt langtrukne morgenbord viste Kirsten 2. og 3. gasten den kuriøse ”Skeppshandel” og hovmesteren sørgede for tiltrængt proviantering.

Der blev desuden bunkret vand og diesel ud for havnekontoret. Ved frokosttid udspandt sig ømme afskedsscener med freelance besætningen. Herefter blev der kastet los og landkrabberne tog ind til Ystad centrum, og vi andre stak til søs mod vest.

Vinden var SV og kun 5-7 m/s, så det blev til en masse kryds i de store Østersødønninger først mod Abbekås og siden mod Smygenæs. I lang tid havde vi holdt øje med en meget grå fætter (sky) SV for os, men den flyttede sig ikke rigtigt, men giftig så den ud.

Vindmåleren begyndte at opføre sig mærkeligt og til sidst døde den. Sydvest for Trelleborg begyndte det at dryppe, og vi gjorde 1. reb klar, men inden det var på plads, kom vindstødene høvlende, og vi fik med møje og besvær storsejlet i 2. reb efter megen enerverende blafren. Selv om vi havde minimeret sejlføringen, så havde vi 35-40 graders krængning, så 1. gasten måtte standhaftigt klamre sig fast. Der var store bølger og hæftige vindstød i tordenskyen, på svensk Åska (af hønsene kaldet ”Oskar”).  Skipper vurderer 20 – 25 m/s, men fremdriften kunne vi ikke klage over. Så er det, at vi igen er glade for, at det er et solidt skiv, vi har anskaffet os.

Efter relativ kort tid lysnede det bag det svovlagtige skær og sejladsen blev mere normal. Vi gik 7-8 knob i 2. reb, så vi kunne nå at komme igennem klapbroen over Falsterbokanalen kl 19:00. På VHF-en kom der et kort tid efter et nødkald og SAR (Svensk søredningstjeneste) replicerede snart. Det viste sig at være en nødstedt grundstøder SV for Trelleborg, der i Åskaen var blæst ind på grunden. Vi fik snart øje på ham – skipper havde længe undret sig over, at han kunne sejle så tæt under land. Han havde mærkelig nok ikke strøget sejlene. Da vi kom frem til Falserbokanalens munding, kom der først en lille SAR vandscooter med blå blink og lidt senere det egentlige SAR redningsfartøj ligeledes med blå blink på vej til den nødstedet udlænding.

19:05 lå vi fortøjet i havnen lige nord for broen, og kl. 19:15 kom den næste Åska høvlende ind fra VSV, men da lå vi trygt og godt. Grillen blev startet op og der blev branket 4 svenske slatne grillpølser. Det kan de f….. heller ikke finde ud af! Det var dog en meget formildende omstændighed, at Malerinden og Trykkeren havde efterladt en Svaneke Stout med lakrids, som passede perfekt til det enkle måltid.

Jeg behøver vel næppe udpensle, at både skibshund og 1. gast var lige så slatne som de svenske grillpølser. Det var til gengæld meget forståeligt.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: