Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Svaneke – Rønne

Lørdag den 28. juli 2012. Skyet, sol sporadiske byger. 20 – 25 C. 5-10 m/s SØ. 28 sm. 6,3 Knob gsn, max 7,5 knob.

Lørdagen stod i brylluppets tegn. Malerinden var ude at morgenbade i Østersøen, og vi tog os god tid til morgenmaden, der endte som en slags brunch. Den var i dagens anledning udvidet med Thise Yoghurt med ristede nødder. Der var lidt skyer og lidt småregn, men ellers havde der væres sol tidligt om morgenen, da skipper stod op. Det var planen at Kirsten og jeg skulle sejle Flicka III til Rønne, så Jan og Malerindens logi ville være klar efter bryllupsfesten i Rønne lørdag nat.

Vi gik og smånussede, og vi fik faktisk ikke noget ud af dagen inden Kirsten og jeg stak til søs for at sejle til Rønne. Vejrudsigten lovede skybryd med tilhørende bygevind med vindstød op til 20 m/s kl 18:00. Så vi ville gerne være i Rønne inden uvejret satte ind. Undersvejs var der store dønninger og vinden var kun 3-5 m/s. Vi valgte i starten at gå både for sejl og motor for at mindske rulningerne. Det sidste stykke var sejlene bare irriterende og blev strøjet. Ingen af os blev dog søsyge, selv om alle omstændigheder var til stede.

På vejen passerede vi Dueodde. Det var pottevarmt, men ifgl. vejrudsigten endnu varmere på land med omkring 30 gr., og der var masser af mennesker på stranden. Vandet var også næsten 22 gr. varmt, hvilket har bevirket en voldsom algevækst. Mange steder er der striber og plamager af bæbrune alger i vandet.

Vi havde Dueoddes hvide fyr om styrbord. Det har en flammehøjde på 48 m er dermed 1 m højere end Skagen fyr. Fyret er fra 1962 og erstatter de to gamle fyr på Dueodde – dem fik vi ikke set i denne omgang, men der har tidligere været et sydligt og et nordligt fyr.

16:45 drejede vi ind i erhvervshavnen netop som katamaranfærgen skulle sejle ud, så vi trak lidt over til siden, så den kunne komme til. Det tog den meget bogstaveligt, for den speedede op allerede i inderhavnen og overholdt ikke den påbudte hastighed på maks. 5 knob, men sendte en voldsom kølvandsbølge efter os.

Inderst i erhvervshavnen fandt vi en langskibs plads med næsen mod vest. Vi ligger lige bag en stor svensk 2 master og ud for det gamle hvide fyr fra 1880. Vi fik fortøjet med lange fortøjninger, der kan give sig, for færgerne laver meget uro i bassinet. Til gengæld ligger vi lige midt i byen.

Efter røgede bornholmere, grillede majs og peberfrugter gik vi på byvandring anført af Kirsten. På Torvet var der Tivoli og mange mennesker. Vi slentrede gennem de mange charmerende gader. Rønne er virkelig umagen værd og fortjener egentlig mere opmærksomhed. Vi sluttede af langs vestmolen og fik en flot solnedgang med i købet. Da vi kom hjem i båden, var Thomas’ skibsbrød færdighævet, og kunne blive bagt færdigt.

Vi forventer at blive vugget i køjen i nat, men det er bare dejligt, når man ligger trygt i havn, sagde 1. gasten tilfreds.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox