Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Aalborg – Virksund

Mandag den 23. april 2012. Skyet med byger og enkelte solstreif. 6 – 15 gr. 4-20 m/s SØ – SV. 55 sm. 5 – 8,4 Knob

Kirsten kørte Erling, John, Jens-Henrik og skipper fra Viborg til kanalhavnen i Aalborg, så vi var der kl 15:45. I Kanalhavnen lå Flicka III fint og ventede på os, men lige overfor lå en norsk sejlbåd med svedent sejl – det så mystisk ud – ved nærmere eftertanke tror jeg det er et lynnedslag, der har forårsaget skaden. Kl. 16:00 sejlede vi gennem den nyåbnede Jernbanebro for skrue. Desværre virkede dieseltanken ikke i Vestre Bådehavn, så vi spildte lidt tid her – vi skulle skynde os til Aggersund inden brovagten holdt fyraften. Op med kludene og vores nye gast, Jens Henrik for rorpinden. Vinden var svag fra SØ, så vi skød kun en moderat fart. Efter “Dynen” kom code 0 op, og så skete der noget, vi gik 7-8 knob – det duede. Ved “Knæet” ved Nibe rullede vi Code 0 ind, så vi bedre kunne manøvrere. Efter “Knæet” kom code 0 op igen selv om blytunge skyer kunne ses mod vest, men vi fik jo vinden ind fra SØ, så det burde ikke være noget problem. Men det blev det. Skipper var gået om læ for at sørge for foder til de sultne gaster – det skulle han nok ikke have gjort? Pludselig kom store tordenskyer ind over os fra Vest! Der var vindstød af stormstyrke, så det var svært at få Code 0 ind og ned. Båden tabte styrefart og kunne næsten ikke styres, så vi drev ind over grunden. Så var vi grundejere. Det haglede og blæste en halv pelikan og gasterne kæmpede for at få styr på sejl og klude mens skipper med Pentaen kæmpede for at få os drejet så meget rundt, at vi fik vinden ind fra den anden side, så vi kunne bruge storsejlet til at krænge båden med – der var kun 1,5 m vand og vi stikker 2 m. John og Jens-Henrik bakkede forsejlet og ganske langsom fik vi båden drejet rundt. Nogle gode pust krængede os så meget, at vi fik næsen den rigtige vej. Vi begyndte at flytte os lidt og ved at bruge sejlene fik vi næsten 45 gr. krængning og kom på den måde fri. Det havde stjålet en kostbar halv time. For sejl og motor stred vi videre mod vest. Vinden lagde sig næsten helt og gik i NV. Op igen med Code 0 og vi nåede Aggersundbroen 20:20 og en flink brovagt fik os igennem, uden at vi skulle stoppe. En flot solnedgang ledte os ud af Løgstør rende forbi en sandpumper. Ude af renden var vinden igen gået i SØ og himlen sydover var mørkegrå, men langsom klarede det lidt op. Vi kunne skimte stjernene og Venus mellem skyerne. Vinden var 4-6 m/s fra SØ og vi sejlede bidevind med Code 0 og gik mellem 6 og 7,5 knob – Yee-haa! Ved Knudshoved var vinden lige i snotten og vi måtte gå de sidste 6 sømil for motor og var vel på plads i havnen kl 01:01. Kirsten fik de klatøjede sejlere hjem efter en fantastisk tur, med stor sejlglæde og særlig sejlerfaring. Efter 4 timers søvn var vi alle på arbejde igen, men vi glæder os til årets første kapsejlads på onsdag!

Follow

Get every new post delivered to your Inbox